PARAŠYKITE MUMS vgi@kaunas.caritas.lt
PASKAMBINKITE MUMS +370 616 15723
PAAUKOK

Pratimai šeimai padėsiantys gyti po traumos. Pirma dalis.

Dauguma tėvų jaučia atsakomybę apsaugoti savo vaikus nuo bet kokių pavojų ir blogų patirčių. Tačiau tai ne visada pavyksta. Dėl to reikėtų kuo mažiau kaltinti save, vietoje to reikėtų susitelkti į vaiko traumos įveikimo ir gijimo procesus. Tikimės, kad šiame straipsnyje pateikti pratimai padės įveikti traumų pasekmes. Nereikėtų pamiršti, kad trauma keičia ne tik jūsų vaiko/įvaikio gyvenimą, bet ir visos likusios šeimos gyvenimą, todėl šiame straipsnyje pateikti pratimai turėtų būti naudingi ir jums. Nors vaikai yra skirtingi, tačiau jų reakcijos į traumą dažnai yra panašios ir gijimo procesas iš dalies panašus. Tėvai savo vaikams gali suteikti pagalbą bet kuriuo metu, be to su jais vaikas jaučiasi saugus, todėl tėvai yra labai svarbūs gijimo proceso nariai. Kadangi įvairiose situacijose savo vaikams tėvai tampa pavyzdžiais, pratimų atlikimas kartu su vaikais turėtų sustiprinti šių užduočių teigiamą poveikį vaikams.

Pratimas: Kas atsitiko

Kalbėjimas apie trauminį įvykį (kas tiksliai atsitiko) yra pirmas žingsnis išgijimo link. Tačiau reikia turėti omenyje, kad vaikams kalbėjimas, visos situacijos atpasakojimas žodžiais, gali būti didelis iššūkis. Vaiko pasakojimas gali būti nerišlus, todėl tėvai gali švelniai ir nespaudžiant padėti struktūruoti pasakojimą.  Kalbėdami apie trauminį įvykį vaikai gali apibūdinti kas atsitiko, ką jis/ji girdėjo, ką užuodė, matė, lietė ir pan. Šie klausimai gali padėti suvokti, ar faktai yra atpasakojami teisingai. Jei jūsų vaikas situaciją atpasakoja netiksliai, nesupranta, kas įvyko, atpasakokite, ką jis jums sako ir tada pabandykite tiesiai, nuoširdžiai pasakyti, kas iš tikrųjų įvyko. Kalbėdami apie traumą pasitelkite visus pojūčius (klausą, lytėjimą, regą, uoslę ir skonį). Jūsų vaikas turi žinoti, kad visi žmonės skirtingas patirtis gali suvokti vienodai ir skirtingai, ir visos jų patirtys ir jausmai turi būti priimami. Kitų žmonių nuomonės toleravimas šiame pratime yra vienas svarbiausių aspektų.

Priemonės: jums reikės lapo, žirklių, flomasterių, storų rašiklių ir pieštukų.

Pratimas pradedamas visiems šeimos nariams kartu sėdint ratu. Visi šeimos nariai sėdintys rate paeiliui papasakoja, ką jie žino apie tai, kas atsitiko. Jei jūsų vaikas nenori kalbėti, tegul piešia. Jam tiek kalbėjimui, tiek piešimui reikalingas paskatinimas. Toliau reikia pasiimti popieriaus lapą ir sukarpyti jį į penkias dalis, primenančias pyrago gabalėlius. Kiekvienas „gabalėlis“ skirtas skirtingiems pojūčiams. Nupieškite kiekvienam pojūčiui po simbolį (burną skoniui, akį regėjimui, ausį garsui, rankas lytėjimui, nosį kvapui). Visus gabalėlius sudėkite į kepurę ar krepšelį. Tada kai jūs ištraukiate vieną gabalėlį  iš maišelio ar kepurės visi pasidalina tuo, ką lietė/užuodė/matė ir t.t. (priklausomai, nuo ištraukto pojūčio) traumuojančio įvykio metu. Pasakytos mintys gali skirtis arba būti vienodos ir kiekvienas atsakymas turi būti priimamas kaip geras ir tinkamas. Kai visi rato dalyviai pasisako apie vieną pyrago gabaliuką, šis padedamas į šeimos rato vidurį. Šį pratimą tęskite tol, kol bus apkalbėti visi „pyrago gabalėliai“ ir visas „pyragas“ bus padėtas šeimos rato viduryje. Pakalbėkite apie bendrus potyrius, kad gerai išsiaiškintute, kas tiksliai atsitiko. Žaidimą baikite pozityviai, kad kiekvienas šeimos narys išsineštų teigiamas emocijas. Vėl sudėkite visus „pyrago gabalėlius“ į skrybėlę arba krepšelį. Pamąstykite apie malonias patirtis, kurias patyrėte kartu (pvz.: gimtadienio vakarėlį, atostogų veiklas, kelionę į zoologijos parką ar kur nors kitur) ir pakartokite pratimą su šia patirtimi.

Pastaba: jei jūsų vaikas nenori kalbėti apie traumą, leiskite jam suprasti, kad jūs norėtute jį išgirsti, jei ne dabar, tai nors ateityje.

Tvarka ir rutina

Tvarkos ir rutinos atstatymas, elgesio ir pagarbos taisyklės yra viena iš priemonių padedančių vaikui gyti. Po traumuojančio įvykio visas šeimos gyvenimas natūraliai sutrinka, todėl iki šiol buvusi rutina gali kardinaliai pasikeisti, ypač jei jūs kenčiate dėl artimojo netekties arba kitos skaudžios patirties. Nepaisant šio pasikeitimo, buvusios rutinos atkūrimas yra svarbus jums ir jūsų vaikui. Tai padeda atkurti saugumo, kontrolės jausmus, pasitikėjimą vienas kitu ir aplinka. Su savo vaiku aptarkite, kas pasikeitė. Tada pakalbėkite, apie tai, kas liko nepakitę jūsų kasdieniniame gyvenime. Kartu pabandykite surašyti savo kasdienės rutinos planą, kuriuo vadovausitės ateinančias dvi savaites. Šis planas turėtų būti peržiūrimas karts nuo karto. Savo atžalai pasiūlykite šį rutinos planą arba dalį jo nupiešti.

Pavadinkime jausmus: panašūs ir skirtingi

Dėl traumuojančio įvykio jūsų vaikas turbūt susidūrė su daug skirtingų emocijų. Šios stiprios emocijo užklumpančios nepasiruošus, gali viršyti jūsų vaiko gebėjimą su jomis susidoroti. Dėl to vaikas gali tapti irzlus, pernelyg jautrus ir netenkantis kantrybės dėl jums atrodytų mažmožių. Šios reakcijos yra labai dažnos. Tokiu atveju, reikėtų su savo vaiku pasikalbėti apie skirtingas emocijas ir jausmus, kuriuos žmonės gali jausti. Akcentuokite, kad žmonės gali jaustis skirtingai. Taip pat papasakokite jiems, kad visi kartais būna pikti ar suirzę, svarbiausia yra atpažinti savo jausmus prieš pradedant veikti ir suprasti dėl ko aš taip jaučiuosi. Visi jausmai mums yra reikalingi ir visus mes turime priimti kuo sąmoningiau. Po šio pašnekesio atlikite toliau pateiktą pratimą.

Visa šeima turėtų susėsti į ratą. Kiekvienas šeimos narys paeiliui turėtų atrasti, kas yra bendro tarp visos šeimos narių (pavyzdžiui, plaukų spalva, pavardė, mėgstamiausia kavinė ir t.t.). Tada kiekvienas turėtų atrasti, ką kiekvienas šeimos narys turi skirtingo (būkite kūrybingi). Pakartokite pratimą tik šį kartą įvardinkite, įvairius jausmus, kuriuos jautė jūsų šeimos nariai po traumos/ nelaimės. Tegul visi dalyvaujantys pasako, ar jautė tokius pačius jausmus ar jautė kažką kito pasidalinkite ir padiskutuokite. Drasinkite visus kalbėti, nes pasidalijimas jausmais taip pat labai reikšmingas gijimo procesui.

Parengė Viktorija Bendaravičiūtė-Kalinauskienė.

Remtasi Ph.D. Robin H. Gurwitch, M. Ed. Anne K. Messenbaugh, Dr. Daniel J. Siegel ir Dr. Tina Payne Bryson.

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.